![]() |
Forrás: Shakespeare Színművészeti Akadémia |
A színház világához
mindenki másképp áll: van, aki bérletes színházba járó, van, aki csak bizonyos
darabokat kedvel, és olyan is akad, aki nem szívesen űzi ezt a fajta
szórakozást, inkább más kultúrálódási lehetőségekkel tölti az idejét. Ha egy
mód van rá, mi azoknak a táborát erősítjük, akik időnként ellátogatnak egy-egy
előadásra. Legutóbb Edward Albee ’Kényes egyensúly’ című drámáját tekinthettük
meg a Shakespeare Színművészeti Akadémia interpretációjában.
Súlyos és mély, egyébként Pulitzer-díjat kapott történetről van szó,
és bár a színészek itt még csak másodévesek (21-22 év körüliek) voltak, elég
hitelesen hozták a tönkremenő életükben rekedt, kiüresedett felnőttet.
Tulajdonképpen egy család drámáját láthatjuk: Agnes (Körmöndi Larina)
határozott asszony, aki harmonikus otthonra vágyik, és mindenáron fent akarja
tartani azt, ami csupán látszat – nyugdíjas, megfáradt férjét, Tobiast (Horváth
Viktor) ugyanis úgy kezeli, mintha csak egy báb lenne. A cseppet sem idilli családdal lakik még az
alkoholista Claire (Dankó Laura), aki keserűsége és gúnyos megjegyzései
ellenére szeretne kiszakadni ebből a közönyből, és magával rántani Tobiast is.
Később egy ismerős házaspár, Harry (Kanyar Dzsenifer) és Edna (Kolarics Andrea)
érkezése bonyolítja a cselekményeket, akik Agnes lányának a szobájában találnak
menedéket. Másnap azonban hazajön Julia (Rácz Renáta) is, aki a férjével való
szakítása miatt szeretne visszaköltözni szüleihez…
A család fogalma a
szemünk előtt veszti el jelentőségét; nincs valódi összetartozás és szeretet,
nincsenek értékek, csak birtoklási vágy, és önámítás. A Kényes egyensúlyban az
egyének személyes tragédiája fonódik egybe, és bontakoztat ki valami sokkal
nagyobbat: a teljes reménytelenséget.
![]() |
Dankó Laura és Horváth Viktor (fotó: Totus Vision) |
A rendező, Mészáros Péter a lehető legjobb szereplőket választotta ki
a Shakespeare-esek vizsgaelőadásához. Sokszor zavaró tud lenni, ha egy fiút –
vagy mint jelen esetben férfit – nő alakít, de Kanyar Dzsenifer el tudta
hitetni a nézővel, hogy ’Y’ kromoszómával rendelkezik. Horváth Viktor is
zseniálisan alakította a kiégett, megőszült nyugdíjast, de a legérdekesebb,
legösszetettebb karakter Dankó Laurának jutott, akiben – finom vonásai és
kecsessége ellenére is – már az első jelenetekben megszületett az alkoholista,
ambivalens viselkedésű Claire jelleme. A fiatal színésznő meg tudott őrülni a
színpadon, és ha kellett, egy pillanat alatt acélossá keményedett. Játékát
mindenki lélegzetvisszafojtva figyelte, és nem véletlen, hogy az előadás
végeztével ez a szerep, és ez az alakítás maradt meg bennem a leginkább. Laura
hosszú utat járt be, ami a tanulmányokat illeti, és még mindig nincs vége – de
a varázslat nem könyvek vagy iskolák, hanem az őszinte érzelmek, és a tehetség
révén születik meg. Dankó Laurát elismeréseiről, álmairól, terveiről kérdeztem.
![]() | |
Dankó Laura és Kanyar Dzsenifer (fotó: Totus Vision) |
Burai Anna: Mesélj az eddigi sikereidről!
Milyen utat jártál be a pályafutásod során?
Dankó Laura: Egészen kiskorom óta tudtam, hogy a színház az életem. 4 évesen kezdtem
el a Kroko Gyermekstúdióba járni, ahol további 6 évet töltöttem. Ennek
köszönhetően, 8 évesen a Madách Kamara gyerekszínésze lehettem, amikor a
Mennyből az angyal című darabjukba kaptam egy szerepet. Szintén 8 évesen
nyertem felvételt a Magyar Táncművészeti Főiskolára, ahova összesen 8 évig
jártam, majd 2010-től a Shakespeare Színművészeti Akadémia növendékeként
folytattam tovább. Itt remek tanárokkal, rendezőkkel dolgozhattam együtt. Színpadi
magabiztosságot szerezhettem, és különböző területeken mutathattam meg magamat.
De a legfrissebb, és egyben a legnagyobb sikerem, hogy pár hónappal ezelőtt
felvételt nyertem az American Academy of Dramatic Arts nevű intézménybe, és mindezek
mellet még két másik főiskolára is felvettek Los Angelesben.
B. A: A tanulmányaid alatt milyen nevesebb tanárok
segítettek a fejlődésben?
D. L: Édesanyám
képességfejlesztő gyerekstúdiójában, a Krokoban olyan nagy művészek tanítottak,
mint Póka Éva, Lászay Andrea, Peller Anna és még sorolhatnám. Később, a Shakespeare
Színművészeti Akadémián Zsurzs Katalin volt az osztályfőnököm és mentorom egy
évig, továbbá tanított Sebestyén Csaba táncművész, Borbás Gabi színművésznő, és
Mészáros Péter aranypálma díjas rendező, akivel a legutóbbi előadásunkat, a
Kényes Egyensúly című drámát vittük színpadra.
D. L: Mindig is
imádtam középpontban lenni, folyton táncoltam, énekeltem, be nem állt a szám,
és természetesen remek hazudó voltam. Soha nem gondoltam, hogy különösebb
nehézséget jelentene ugyanezt megtenni nagyközönség előtt. Tévedtem. A Mennyből
az angyal premierén nagyon izgultam. A lábaim remegtek, éreztem a pillangókat a
hasamban, a szívem majd kiugrott, pont úgy, mint amikor szerelmes az
ember. Aztán a következő pillanatban
felgördült a függöny, és már a színpadon voltam – abban a percben megszűnt
körülöttem minden. Csak én voltam és a világot jelentő deszkák. Attól a naptól
tudom biztosan, hogy a színjátszás az igaz szerelmem, és hogy ez a szerelem egy
életre szól.
B. A: Az eddig eljátszottak közül melyik a kedvenc
szereped, és miért?
D. L: Az eddigi
szerepeim közül a legutóbbit, Claire szerepét kedveltem meg a legjobban.
Lényegében azért, mert teljesen eltérő a személyiségünk, és ebben találtam a
legnagyobb kihívást.
B. A: Hogyan készülsz egy-egy előadásra? Van-e
valamilyen szokásod, rituáléd, ami nem maradhat ki a fellépések előtt?
D. L: Egy
előadás előtt sincs rituálém, leszámítva a remegő végtagokat és gyomorgörcsöt. A
viccet félretéve, nagyon maximalista vagyok, és minden előadásból a legtöbbet
akarom kihozni. Talán ennek tudható be az izgulás.
B. A: Mitől érzed úgy, hogy van értelme annak,
amit csinálsz? Mi vezérel, mi inspirál, amikor reflektorfényben vagy?
![]() |
Rácz Renáta és Dankó Laura (Fotó: Totus Vision) |
D. L: Hogy mi
inspirál, az nagyon egyszerű. Ez tesz boldoggá. Feltölt. Minden percben, mikor
fent vagyok a színpadon, érzem az energiákat. Szeretem, ha megáll a levegő, és szinte
tapintani lehet a feszültséget, és mikor megszületik az úgynevezett CSODA a
színész és a néző között. Együtt lélegzünk, együtt éljük át az adott
pillanatot. A színházban az a legjobb, hogy nincs két ugyanolyan előadás. Ott
minden csak egyszer történik meg, nem tudod visszatekerni és megnézni újra és
újra. Ettől olyan különleges ez a szakma.
Adhatsz az embereknek egy olyan élményt, ami csak nekik szól. Én csupán csak
történeteket akarok elmesélni úgy, ahogy eddig senki más. De azt hiszem, a
színészet nekem egyszerűen olyan, mint a levegő – nem tudok élni nélküle.
Bocsánat, helyesbítek: nem csak hogy nem tudom, de nem is akarom elképzelni az
életemet a színház nélkül.
B. A: Mindig is erre a pályára készültél, vagy
voltak, vannak más terveid is?
D. L: Sok
mindent kipróbáltam már, és rengeteg kitérőm volt, de soha nem tudtam és nem is
akartam teljesen elzárkózni a művészetektől. Már a részemmé vált. Ez nem olyan,
hogy egyik napról a másikra felmondok és új szakmát választok. Ez itt nem
lehetséges. Egyszerűen eggyé válsz a hivatásoddal. Én egész életemben (és még
most is) próbáltam megismerni önmagamat és a korlátaimat, de bárhová mentem,
bármit is csináltam, csak a színészettel kerültem közelebb a megoldáshoz.
Büszkék lehetünk a
fiatal, magyar tehetségre, és reméljük, hogy hamarosan hazánkban is láthatjuk
újra!
Burai Anna
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése