2013. augusztus 27., kedd

Szlovénia 2013 - kinyílik az útikönyv

Mire vágyik minden pár egy hosszú, hőségben végigdolgozott nyáron leginkább? Természetesen egy pár napra kettesben, távol mindentől, ami a hétköznapokra emlékeztet. Velünk is így volt, így egy egész nyári spórolás után vakációra adtuk a fejünket. Bár létezik, és kiválóan működő módszer a gazdaságos nyaralás kivitelezésére a CouchSurfing, terveim komolyságát tekintve nem lett volna megfelelő a célra (erről többet később).
– Azok számára, akiknek nem csengene ismerősen a CouchSurfing közösség, dióhéjban a kezdeményezés lényege: utazásra eleget, de szállásra már kevésbé gyűjteni képes, jobbára huszonévesek ingyen és bérmentve, egyszerű „jófejségi” alapon kiadják „kanapéjukat”, - vagy amilyen alvóalkalmatosságuk van - egymásnak. Mint minden közösségi oldalon, itt is adatokat osztunk meg magunkról, viszont itt a kölcsönös bizalom jegyében. Kiválasztjuk, ki a számunkra szimpatikus szállásadó, szállási lehetőségei és személyisége alapján, majd egy rövid üzenetváltás után, amiben elmondjuk, kik vagyunk, honnan, hányan, mikor érkeznénk, meddig maradnánk, és hogyan mennénk, már várnak is minket szeretettel, amint megvan a boldogító igen. Természetesen fordítva is működik, mi is fogadhatunk a világ bármelyik tájáról vendégeket, adott esetben felejthetetlen barátságokra téve ezzel szert. Ezután a szállásadás felett nincs kötelezettség, de elvihetnek városnézésre, javasolhatnak helyeket, hol együnk olcsón jót, hova menjünk, ahol jó áron vannak a legjobb helyi italok, ahogy ezeket mi is megtehetjük, ha fogadunk. Személy szerint 20 felett van azon alkalmak száma, amikor vendégül láttam másokat, és egyetlen rossz tapasztalatban se volt részem, ellenben a világ legalább 20 különböző pontján Argentínától Oroszországig már biztos van hol aludnom, ha arra kerülne a sor. A dolog egyetlen hátulütője, hogy a kettesben lét, külön szoba nem mindig garantált, de erről mindig informálódhatunk az illető oldalán. A viszonzás természetesen nem kötelező. Beállíthatjuk, hogy mi csak utazni kívánunk, vagy, ha kívánnánk, se tudnánk szállást adni számukra, viszont felajánlhatjuk egyszerűen tanácsainkat, vagy társaságunkat egy városnézés erejéig is, ha ők látogatnának hozzánk. A közösség használata teljesen ingyenes, így bárki belevághat bátran, akiben van egy kis kalandvágy.
Szóval mi nem a fent említett módszerrel utaztunk, mert 100% magányra vágytunk, ami nem mindig kivitelezhető CouchSurfingben, viszont hatalmas szükségünk volt rá a dolgos hétköznapok után. Úti cél: Szlovénia! Pár éve jártam ott utoljára, és olyan gyönyörűnek tartottam, hogy úgy éreztem, meg kell mutatnom Annának. Tervezett megállóknak Maribort, Ljubljanát, Bledet, Pirant javasoltam, majd, hogy Anna kaphasson egy falat Olaszországot, ami nagy vágya volt, beiktattunk egy napot Triesztben búcsúzóul. Illetve, addig azt gondoltuk, hogy az lesz a vakáció vége, a gyakorlat azonban mást mutatott, de erről is többet később. Szlovénia melletti indoklásom, amit viszont mindenkinek egyaránt javasolok, hogy egyrészt, itt van a szomszédban, másrészt olcsóbb, mint a nyugatabbra lévő európai országok, így tovább, vagy legalább is többet ki tudunk belőle élvezni ugyanabból a büdzséből. Az is az ország mellett szól, hogy a hatalmas hegyektől a romantikus tengerpart-szakaszokon át a tökéletes, eredeti formájában megmaradt, már-már belga városkákra emlékeztető történelmi településeket, vagy óvárosokat is magában foglal. Az országon belül továbbá kicsi ország révén nincsenek nagy távolságok, és még a kisebb települések is jól ki vannak táblázva, így, ha van szerencsénk ahhoz, hogy kocsival menjünk, pillanatok alatt el lehet jutni A pontból B-be.
Egy dolgot azonban fogadjon meg mindenki magának. Ne hagyatkozzatok a tömegközlekedésre! Többek között azért sem, mert Szlovéniába nem indít a MÁV egy darab vonatot sem, másrészt, mert busz is heti kétszer megy a leglehetetlenebb éjszakai időpontokban. De az is hozzájárul a kijelentéshez, ahogy az a webdesigner mesélte, aki Grazból elvitt minket Mariborba puszta 15 perc stoppolás után, Szlovéniában gyakorlatilag mindenkinek van kocsija, de a Burgenlandi igényességet tükröző táj után, ami fogad minket, ahogy átlépünk az országhatáron, már ez sem meglepő. Más kérdés, hogy épp ezért nem is állnak meg szívesen, mert egy kicsit elkényelmesedtek, de nekünk mégis pont szerencsénk volt, amikor szükségünk volt rá. A kis igénybevétel mindenhol elcsökevényesedéshez vezet, így ne lepődjünk meg, ha esetleg már a koradélutáni órákban azt mondják a főváros buszpályaudvarán, hogy nem indul több busz aznap. Stoppolni pedig akkor érdemes az országon belül, ha kitartóan csináljuk, amit nekünk is gyakran kellett.

Úton Grazból Mariborba, a stopposok őrangyal-webdesignerével

Szállásokat érdemes már 3 héttel indulás előtt lefoglalni, amire legalkalmasabb hely a Booking.com. Az oldalon lehetőség van a költségvetési keret beállítására, a központtól való távolság megszabására, és természetesen speciális igényeket is megadhatunk. Így találtunk a leggyönyörűbb helyeken teljesen emberi árakban ízléses szobákat, egyszer pedig ugyanabban az árfekvésben még apartmant is, de ezekről akkor, amint aktualitásuk lesz. A foglalások nem kerülnek pénzbe az esetek 90%-ában, azokat le is mondhatjuk díjtalanul egész hosszú ideig (helyenként változó).
Ennyit a száraz adatokról, előzetes tervezési tippekről, jövő héten indul az útinapló.