2013. szeptember 3., kedd

Szlovén útinapló, 1. fejezet - Maribor

Ötállomásos Szlovéniai kiruccanásunk első célpontja az ország északkeleti részén, a Dráva partján fekvő Maribor volt. Nem szeretnék belemenni lényegtelen földrajzi adatokba, - hiszen azokra bárki rákereshet Wikipédián - a lényeg az, amit ott láttunk, ezért csak említés szintjén: Ljubljana után Maribor a második legnagyobb város Szlovéniában.
Első nap lévén az utazással több időnk ment el, mint amennyit szívünk szerint rászántunk volna, de így jár az ember, ha a vonatokra és a buszokra van szorulva. A rosszul kiépített közlekedést már említettük a beharangozó bejegyzésben, így a gyakorlati részét ragadnám meg a dolgoknak: még jóval indulás előtt gondoskodtunk róla, hogy megvegyük a jegyünket Grazba (Ausztria), és külön kettőt Budapesttől Szombathelyig. Ott kellett átszállnunk egy Fehringbe tartó vonatra (ami már osztrák terület), mert onnan indították a grazi járatot. És mivel Balázzsal mindketten kalandvágyók vagyunk, Grazból stoppal folytattuk tovább utunkat. Egy készséges recepciós el is igazított minket, hogy hol találjuk a legnyerőbb „spotot” ehhez a tevékenységhez, majd - miután megtudtuk, hogy nem abban az irányban próbálkozunk a kis táblánkkal, ahol kellene, egy újabb készséges személynek hála, eljutottunk a város azon részébe, ahol a legesélyesebb, hogy Mariborba tartó sofőrökkel hoz össze minket a sors. Így is lett, szinte azonnal megálltak, ahogy kitettem a táblát, vagyis inkább megállt A webdesigner, akit már szintén megemlítettünk az útinapló előszavában. Legnagyobb szerencsénkre Maribor azon részén szálltunk ki az autóból, ahova az már be sem mehetett volna, és ami körülbelül 10 percnyi sétára volt a szállásunktól. A 4Rooms nevű hostelben foglaltunk le egy szobát, az utolsót ráadásul, ugyanis a helyen – mint ahogy a neve is sugallja – összesen négy pár tud nyugovóra térni (4 különnyíló, franciaágyas szobában), és az ár-szolgáltatás arányt tekintve nem csoda, hogy mások is lecsaptak a szabad férőhelyekre.
Az egyetlen, amire negatívumként lehet tekinteni (bár minket abszolút nem zavart), hogy közös a fürdő, de mind a tisztaság, mind a design nagyon rendben van. A szobákban az említett franciaágyon, egy fiókos asztalon és egy széken kívül ne nagyon számítsunk másra, hűtőt az alagsorban találtunk, főzési lehetőséget viszont sehol, így ha valaki hosszabb távon szeretné élvezni Maribor szépségeit, és nem fér bele a büdzséjébe, hogy napi háromszor étteremben egyen, az inkább válasszon másik szálláshelyet. Egy-két éjszakára azonban keresve sem találhatnánk jobbat ebben a kategóriában.
Lepakolás után feltöltöttük a készleteinket egy közeli Mercatorban (ezek adják Szlovénia élelmiszerüzleteinek úgy 80%-át), és felfedezőútra indultunk. Láttuk a Ferences templomot a főtéren, de inkább az óvárosi részben sétálgattunk, a Dráva partján. Az épületek önmagukért beszélnek, a rutinos kacsaetetők pedig ezen állatok közelségét élvezhetik a folyó mentén végighaladva. Mindezt a naplemente fényében érdemes megtekinteni, de készüljünk fel, hogy ez a város ilyenkor is pezseg, a futók és biciklisták előszeretettel edzenek arrafelé. Hogy kettesben lehessünk, és mi is részesüljünk a látványban, amit ez a szakasza nyújthat a napnak, egy hídon áthaladva egy szimpatikus, erdős rész felé vettük az irányt, és leültünk a folyóparton egy üveg bor és egy zacskó gumicukor mellett, hogy fokozzuk az élvezeteket. Miután kellően feltöltődtünk étellel-itallal, a látvánnyal, és természetesen egymással, tettünk az éjszakában is egy sétát, hogy lássuk, milyen a város kivilágítva.
Azért Maribor modernebbik fele is tartogat képeskönyvbe való helyszíneket, példának okáért egy olyan szökőkutat, mely a 2012-ben elnyert „Európa kulturális fővárosa” címet hirdeti, a többi, korábbi években díjazott várost is feltüntetve az oldalán.
Hogy erőnk legyen a másnapi utazáshoz Ljubljanába, valahol a Vinag (Közép-Kelet Európa legnagyobb borospincéje) felett, egy kis terecskén való ejtőzés, és egy gyros után visszatértünk a 4Roomsba.
Azt kell, hogy mondjam, örülök, hogy kezdeti úti cél gyanánt Maribort választottuk, mert ennél nem is indulhatott volna jobban az első közös nyaralásunk. Jöttünk, láttunk, visszamennénk (és vissza is megyünk majd!), jövő héten pedig újra jelentkezünk! Egy hét múlva kedden Ljubljana lesz terítéken, ahol szintén bővelkedtünk a kalandos szituációkban.